Friday, April 8, 2016

PREVIEW- ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων-Συλλογή Φοίβου Ανωγειανάκη


Εκθεση Ζωγραφικής 
 της Ελισσάβετ Διονυσίου
με τίτλο Έσω Κήπου
στο Λουτρό των Αέρηδων, Πλάκα 
 
Εγκαίνια 16 Απριλίου, Σάββατο 12.00 έως 9 Μαΐου 2016


Η εικαστικός Ελισσάβετ Διονυσίου μετά από μια μακρά πορεία πειραματισμού και με συμμετοχές σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, παρουσιάζει στην πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο Έσω Κήπου, ένα θέμα παρμένο από την Ελληνική λαϊκή παράδοση, το Τάμα, στον χώρο του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στο Λουτρό των Αέρηδων.
Το τόσο γνωστό αλλά και εντελώς προσωπικό ζήτημα του τάματος, λειτουργεί ως πρόφαση για να διερευνήσει η καλλιτέχνις την λαϊκή παράδοση, την ελληνικότητα και το μυστήριο της παράκλησης, αναβαπτισμένα όμως σε μια σύγχρονη ματιά που φτάνει ως την ειρωνία και το χιούμορ για τις κρυφές επιθυμίες μιας κοινωνίας που είναι προσανατολισμένη στην ευκολία.

Τα Τάματα στο Λουτρό των Αέρηδων
Το τάμα ως μέσον έκφρασης, ως γλώσσα επικοινωνίας με το θείο, ως τόπος συμπύκνωσης καταστάσεων και σημασιών στο χώρο των Λουτρών. Γιατί; Διότι ως μνημεία λαϊκής τέχνης και θρησκευτικής έκφρασης και πίστης, αποσπώμενα από τον φυσικό, εννοιολογικά, χώρο τους και τοποθετούμενα σε έναν καινούριο, προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες εικαστικής έρευνας και επεξεργασίας. Αλλά όχι μόνο αυτό: Η παλαιότητα και η διαχρονικότητα που χαρακτηρίζουν τα αφιερώματα και, κυρίως, η επιθυμία για σωματική και πνευματική ίαση και η πίστη που εκφράζουν, συνάδουν με την μυστηριακή ατμόσφαιρα του Λουτρού, ενός χώρου που κατασκευάστηκε πριν αιώνες πάνω στην έννοια της κάθαρσης, σωματικής και πνευματικής και της εμπιστοσύνης στην ευεργεσία του νερού. Η φορτισμένη συγκινησιακά υλικότητά τους καθιστά τα τάματα φορείς ρεαλιστικών εικόνων, συγκεκριμένων δηλώσεων. Οι εικόνες τους μιλούν μια γλώσσα ανθρώπινη, κοινή, γεμάτη ψιθυριστά “είμαι”, “θέλω”, και “παρακαλώ”, είναι σχεδόν σάρκινα κι απ’ τους πόρους τους εξαχνώνεται όλη η ανθρώπινη αδυναμία. Όπως κι από τη σάρκα των λουομένων μέσα στους ατμούς ενός λουτρού, στους “μαγικούς του θαλάμους”. Η ζωγραφική και η ψηφιακή επεξεργασία φωτογραφιών είναι κυρίως οι τρόποι που χρησιμοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη δουλειά. Το μολύβι, ο πεπιεσμένος καμβάς, το ξύλο και το ύφασμα είναι τα υλικά. Οι έτοιμες κορνίζες και τα έτοιμα τάματα συνδέουν την παραδοσιακή μορφολογία με τη σημερινή εικαστική επανερμηνεία τους που επιχειρείται εδώ.
Ελισάβετ Διονυσίου, εικαστικός

Λίγα λόγια για την έκθεση...
Στην έκθεση της Ελισσάβετ Διονυσίου, το θέμα και βασικό μοτίβο της περιήγησης του θεατή είναι το τάμα. Ένα θέμα με τεράστια συγκινησιακή φόρτιση καθώς στην ουσία του αποτελεί μια προσωπική επίκληση του Θείου με σκοπό την πραγματοποίηση ενός θαύματος. Είναι μια εκπλήρωση υπόσχεσης εκ μέρους του Θεού με υλικό αντάλλαγμα που καθορίζεται κατά περίπτωση, στην διαδικασία της “συζήτησης” μεταξύ πιστού και Ουρανού. Το αντάλλαγμα μπορεί να είναι ευτελές, συμβολικό ή όχι, ανάλογα με τις δυνατότητες ή την (προ)διάθεση του πιστού/αιτούντος. Καθώς το τάμα συνδέεται με ίαση ασθενειών και ανακούφιση του πόνου, θεωρείται ένα σοβαρό, εν δυνάμει μελαγχολικό θέμα, παρά το γεγονός ότι ο κυνισμός της εποχής το αντιμετωπίζει ως αφελή εκδήλωση πίστεως ή ακόμη και “ξέπλυμα συνειδήσεων” με ασαφή κίνητρα. Όμως και η συγχώρεση είναι μέσα στο “καταστατικό” της διαθήκης μεταξύ Θεού και ανθρώπων, άρα το τάμα μπορεί να έχει οποιοδήποτε περιεχόμενο, και θα κριθεί αναλόγως...
Η νεότερη γενιά καλλιτεχνών που ωριμάζει, προτείνει, όπως η Ελισσάβετ Διονυσίου στα έργα της με θέμα το τάμα, μια άλλη “ελληνικότητα”: εκείνη που είναι ο εαυτός της, χωρίς να αναρωτιέται ποιές ακριβώς είναι οι “συντεταγμένες” του ώστε να έχει ασφαλή πλοήγηση στα νερά της συνεπούς προς το παρελθόν συνείδησης. Το Τάμα, όπως το μεταχειρίζεται στα έργα της η Ελισσάβετ Διονυσίου, είναι καταρχήν μια γυναικεία ματιά που δεν παραδίδεται στην εύκολη συναισθηματικότητα που γεννά το ίδιο το θέμα, και που αποτελεί ύψιστη παγίδα, την οποία εκείνη αποφεύγει με συναίσθηση και περίσκεψη. Είναι επίσης μια γενναία αναβάπτιση του λαϊκού στο πεπαιδευμένο στυλ, με χιούμορ, αισιοδοξία και εσωτερικευμένες πολλές και διαφορετικές τεχνικές για τις οποίες δε λογοδοτεί, αλλά παρατίθενται ως οργανικό, χωνεμένο σύνολο.
Νατάσσα Χασιώτη
Κριτικός Τέχνης/ Independent Researcher
Συγγραφέας

Βιογραφικό Σημείωμα:
Η Ελισσάβετ Διονυσίου είναι εικαστικός και φιλόλογος. (ΕΚΠΑ– πτυχίο Κλασικής Φιλολογίας, ΑΣΚΤ-ζωγραφική/χαρακτική/σκηνογραφία, London Middlessex University-φωτογραφία, Intergraphics-ψηφιακή επεξεργασία εικόνας). Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Art Therapy (Α.Σ.Κ.Τ., Μουσείο Μπενάκη) και Παιδαγωγικών (Μοντεσσοριανή Σχολή Ν. Φιλοθέης, στην οποία και δίδαξε εικαστικά 2005-2010), τα Διεθνή Συνέδρια Γραφιστικής και Τυπογραφίας (Θεσσαλονίκη 2002, Κωνσταντινούπολη 2003) και έχει συνεργαστεί με εκδοτικούς οίκους της Αθήνας στη μετάφραση από την αγγλική και στην επιμέλεια κειμένων. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις ζωγραφικής, χαρακτικής και φωτογραφίας (Art-Athina, Τεχνοχώρος Γκάζι, Σπίτι της Κύπρου, William James, Lookout δράση, Φεστιβάλ Αίγινας,). Διευθύνει τη σχολή εικαστικών τεχνών art.edu, Κολωνάκι, Αθήνα, όπου και διδάσκει. 
Επικοινωνία: 6974086384, 2108228540, elisavet.di@gmail.com
Σχολή εικαστικών τεχνών art.edu 2114033373, www.art.edu.gr





Λουτρό των Αέρηδων, Κυρρήστου 8, Πλάκα
Εγκαίνια: 16 Απριλίου, Σάββατο 12.00, Διάρκεια: έως 9 Μαΐου
Καθημερινά 8.00 π.μ. – 15.00 μ.μ. εκτός Τρίτης
Πληροφορίες: 210 3244340
www.melt.gr




No comments:

Post a Comment