Φάουστ, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 16/1/2016.
Ο Φάουστ, το μνημειώδες έργο του Γ.Β. Γκαίτε (J.W. Goethe), σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, συνεχίζεται με επιτυχία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Ο Φάουστ, το μνημειώδες έργο του Γ.Β. Γκαίτε (J.W. Goethe), σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, συνεχίζεται με επιτυχία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Ο
Φάουστ έχει τύχει πολλών κινηματογραφικών
και θεατρικών μεταφορών, ξεκίνησε ως
θρύλος στα τέλη του Μεσαίωνα, και δεν
έχει μέχρι τις μέρες μας σταματήσει να
συναρπάζει η σκοτεινή ιστορία του αγύρτη
(;) ή σοφού ή αλχημιστή (;) Χάϊνριχ Φάουστ.
Από τους H. Αndreani & D. Barnett,
στον Murnau
και τον Sokourov, η ιστορία
έχει δεχτεί πάμπολλες ερμηνείες, ενώ
δεν άφησε ασυγκίνητο και τον κόσμο της
όπερας, με το πασίγνωστο έργο του C.
Gounod να αφηγείται τις
περιπέτειες του τυραννισμένου δόκτορα.
Το
Πάσχα, εποχή περισυλλογής και σκέψης
γύρω από τα ανθρώπινα, αλλά και σημείο
όπου κρίνεται η πίστη καθώς ο άνθρωπος
έρχεται αντιμέτωπος με το ζήτημα του
θανάτου και της αποδοχής του θαύματος
(και) της Ανάστασης, είναι εποχές στις
οποίες τοποθετούνται δύο θεμελιώδη
ταξίδια στην ιστορία της λογοτεχνίας:
του Dante Alighieri στον
Κάτω Κόσμο και τις θεολογικές
κατηγοριοποιήσεις του, των Καταραμένων,
του Καθαρτηρίου και του Παραδείσου και
του Δόκτορος Faust περίπου
στα ίδια μέρη. Το ταξίδι στην κόλαση και
στις δύο περιπτώσεις κρατάει πολύ και
μας μένει αξέχαστο, ιδίως στην περίπτωση
της ιδιαίτερης περίπτωσης του Φάουστ
που το αποζήτησε κιόλας. Είναι κάπως
σαν την Κόλαση πριν την Κόλαση, σαν
flash-back του
πώς κάποιος καταλήγει εκεί. Στη Θεία
Κωμωδία, οδηγός του ποιητή είναι ο
Βιργίλιος και τελικά η Βεατρίκη, στον
Φάουστ την κάθοδο στον κόσμο των
ζωντανών-νεκρών εξασφαλίζει η συμφωνία
με τον Μεφιστοφελή αλλά στο τέλος του
δεύτερου μερους της τραγωδίας πάλι μια
γυναίκα θα τον σώσει, η Μαργαρίτα -ο
Φάουστ δηλαδή ξεκινάει την πορεία του
με τον ιδιοκτήτη και κάτοικο του ένατου
κύκλου της Κόλασης, ενώ ο Δάντης θα τον
δει, παγωμένο, στο τέλος του καθοδικού
του ταξιδιού.
Στην
παράσταση-ποταμό των δυόμισυ ωρών που
σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου, σε
μετάφραση του Σπύρου Ευαγγελάτου και
με σύμβουλο στη δραματουργία τον Πλάτωνα
Μαυρομούστακο, παρουσιάζεται το πρώτο
μέρος -όπως συνήθως. Και πρέπει να πω
ότι η παράσταση είναι εξαιρετική.
Μετάφραση, σκηνοθεσία και βεβαίως
υποκριτική, όλα άψογα. Ο Νίκος Κουρής-Φάουστ,
έχει διανύσει τεράστια απόσταση, είναι
σπουδαίος ηθοποιός, πράγμα που ανεβάζει
τον πήχυ για τις μελλοντικές του δουλειές.
Είναι ένας καταπληκτικός “Φάουστ”.
Αυτό. Δίπλα του δαιμονικός -επιτυχως
και ευτυχώς με καθοδηγημένες αλλά και
εσωτερικές ισορροπίες- ο Αργύρης
Πανταζάρας-Μεφιστοφελής. Σπουδαίο
δίδυμο στη σκηνή, “αλωνίζουν” επί ένα
δίωρο, είναι χάρμα να τους βλέπεις. Οι
πρωταγωνιστικοί ρόλοι συμπληρώνονται
από την Νάνσυ Σιδέρη-Μαργαρίτα, που
είναι συγκλονιστική στον τελικό μονόλογο
στη φυλακή. Δηλαδή σ' όλη τη διάρκεια
του έργου είναι πράγματι η “Μαργαρίτα”,
αλλά στο πιό δύσκολο κομμάτι τα καταφέρνει
ακόμη καλύτερα. Πολύ ωραία και στέρεη
και η Δήμητρα Βλαγκοπούλου-Μάρθα στον
απαιτητικό ρόλο τη γειτόνισσας της
Μαργαρίτας. Από κοντά, το καστ συμπληρώνεται
ορθότατα από τους Κλήμη Εμπέογλου-Βάλεντιν,
τόσο καλά παιγμένος ο ρόλος του αδερφού
της Μαργαρίτας, και Ερρίκο Μηλιάρη-Βάγκνερ.
Απολαυστικός Σπουδαστής και Μάγισσα ο
Αγησίλαος Μικελάτος.
Τώρα
όμως θα πούμε και τα ολίγα πλην της
παράστασης: το σκηνικό, που έχει γίνει
υπερχρήση του από την Ελληνική χορευτική
σκηνή, και μου ήρθε ανατριχίλα που το
αντίκρυσα, νόμισα ότι γύρισε ο χρόνος
πίσω ίσαμε τέσσερεις φορές: σε τόσες
παραστάσεις το έχω δει. Όχι μόνο η
κατηφορική πλατφόρμα, αλλά και η
πλατφόρμα-ταβάνι, που αναπαριστά το
δωμάτιο του Φάουστ. Από τη στιγμή που
σκύβει ο Νίκος Κουρής-Φάουστ και η χαμηλή
πλατφόρμα δείχνει το αποπνικτικό και
φτωχό δωμάτιο, εκεί έπαψα να βλέπω τον
Winterreise του
Κωνσταντίνου Ρήγου. Κι ενώ είναι κατανοητό
ότι σε ένα μίνιμαλ και πιο ανανεωτικό
ανέβασμα η πλατφόρμα λύνει ποικιλοτρόπως
τα προβλήματα της σκηνικής πλοκής που
ταξιδεύει σε ραχούλες και βουνά, αυλές,
δωμάτια, εξοχές, καπηλειά, φυλακές και
δρόμους, δεν μπορούσα να σταματήσω να
βλέπω τα “ενός λεπτού σιγή”, “2” και
“still life” του
Δ. Παπαιωάννου. Και τα λέω αυτά ως αρνητικά
για τον “Φάουστ”. Από κοντά και το death
metal διότι η ηλεκτρική
κιθάρα on stage έχει
καταγραφεί ως κατάχρηση Κ. Ρήγου, βλέπε
Swan Lake. Δεν
χάλσαν την παράσταση, αλλά ήταν λίγο
παράταιρα αυτά...
Εν κατακλείδι: Να πάτε να το δείτε
οπωσδήποτε: πρόκειται για ένα
αριστουργηματικό έργο, με έναν εξαιρετικό
θίασο σε ένα πανέμορφο θέατρο. Τι άλλο
θέλετε...;
©
No comments:
Post a Comment